route_des_cedresOm te beginnen, er is geen Route Forestière, er zijn er namelijk meer. Alles wat niet geasfalteerd is, maar wel naar de top leidt draagt de naam Route Forestière. Er is een van deze routes opgenomen in de uitdaging Galerien; De Route des Cèdres.

De route begint in Bedoin. Je volgt de gewone klim naar de top. na 6 kilometer ga je het bos van Bedoin in, nog steeds op de normale Bedoin route. 3 kilometer verderop zie je in een bocht een duidelijk geasfalteerde weg die links naar boven afbuigt. Dit is de Route des Cèdres. Vanaf hier is het met een racefiets eigenlijk niet meer te doen. Ik heb gehoord van mensen die het probeerden, maar ik was maar wat blij met mijn mountainbike. Het begin van de route valt nog redelijk mee, zie de foto hiernaast, maar verder op de route wordt het wegdek steeds slechter en ben je vooral bezig om grote keien te ontwijken om op je fiets te kunnen blijven zitten. Let wel, dit met stijgingspercentages tot 10%!. Er is geen bewegwijzering. De route wijst zich redelijk vanzelf. Blijf de “hoofdweg” volgen. Er zijn af en toe zijwegen naar links en rechts, maar de staat ervan zal je niet verleiden deze in te fietsen, dus blijf de weg volgen. Op een kleine 5 a 6 kilometer les_grands_pins_wegwijzervoor de top kom je een T-splitsing tegen met een wegwijzer vergelijkbaar met die op de foto hiernaast. Op de paal zie je een vervaagde sticker van de Club des Cingles du Mont Ventoux. Er is een weg naar rechts, die neem je niet. Er zijn 2 wegen naar links. Een laag gelegen en een iets hoger. Neem de laatste. De route vlakt nu af tot amper vals plat. Na een kilometer kom je een slagboom tegen en zie je de laatste 4 geasfalteerde kilometers naar de top via de Route Malaucene.

Hou er rekening mee dat je op deze route niemand tegen komt. Zorg voor voldoende drinken en eten en een opgeladen mobiele telefoon in geval van nood. De fietsen van deze route is geheel voor eigen risico. Ben je van plan deze route te fietsen, breng de organisatie van Klimmen tegen MS hier dan van op de hoogte.

Durf jij de uitdaging aan?